Акафист Спиридону Тримифунтскому — текст и значение

Покровительство святого Спиридона Тримифунтского

Помощь святителя Спиридона Тримифунтского в различных житейских делах, его покровительство ощущают и подтверждают многие христиане. Большинство жителей города Керкира (остров Корфу, Греция) начинают каждый день с молитвы перед мощами святого. По сей день можно услышать истории о чудесных случаях выздоровления, помощи в разрешении жилищных проблем, в улучшении материального и финансового положения. В благодарность верующие читают акафист Спиридону Тримифунтскому.

акафист Спиридону Тримифунтского
Собор святого Спиридона, где хранятся мощи Спиридона Тримифунтского (Керкира)

Житие святителя Спиридона Тримифунтского

Родился святой Спиридон Тримифунтский около 270 года на острове Кипр. Его знали как человека простодушного, доброго, кроткого и милосердного. Спиридон был пастухом, семейным человеком. Он всегда гостеприимно встречал странников, стремился помочь бедным и нуждающимся людям.  Молитва святителя прекращала засуху, исцеляла больных, воскрешала умерших. При земной жизни Спиридон Тримифунтский прославился как благотворитель. Все, что имел, он раздавал нуждающимся безвозмездно. Даже давая в долг, он не проверял, кто сколько взял и вернул ли обратно. 

Однажды святитель Спиридон узнал, что его друга безвинно приговорили к смерти. Святой немедленно поспешил на суд. Путь ему преградила разлившаяся река, через которую невозможно было переправиться. Когда святитель помолился Богу, вода расступилась. Так святой со своими спутниками успел вовремя явиться на суд. Свидетельство святителя Спиридона спасло невиновного от неминуемой смерти. 

В городе Тримифунт (Кипр) святой Спиридон был избран епископом, отчего его и называют Тримифунтским. В 325 году святитель принимал участие в Первом Вселенском Соборе (город Никея, современная Турция). Поводом для созыва Собора стала ересь александрийского священника Ария, получившая распространение в начале 4 века. Арий утверждал, что Иисус Христос был сотворен Богом Отцом и не равен Ему. Такое учение разрушало догмат о Пресвятой Троице.

Для наглядного опровержения арианской ереси святитель Спиридон во время споров на Соборе сжал кирпич. В этот момент из кирпича показалось пламя, потекла вода, а в ладонях оказалась глина. Это чудо свидетельствовало об истинности учения о Единстве Пресвятой Троице. Святитель показал: кирпич, совмещая в себе три стихии, был единым целым. Так и Пресвятая Троица имеет Три Лица, а Божество Едино.

Около 348 года святитель мирно отошёл ко Господу.

Что такое Акафист?

Акафист — особое хвалебно-благодарственное песнопение. Первоначально данный гимн был посвящен только Пресвятой Богородице. Его также называют Великим Акафистом (5-6 век). С 13-14 веков на основе него стали составляться другие акафисты, посвященные Господу, Небесным силам и святым угодникам. Новые акафисты составляются до настоящего времени. Сейчас понятие «акафист» означает целый жанр православной гимнографии. Эти хвалебные песнопения имеют особое радостное настроение.

Слово «акафист» («ἀκάθιστος») с греческого языка переводится как «неседален», «гимн, при пении которого не сидят». Во время его чтения верующие стоят, исключение делается для пожилых и ослабленных болезнями людей. Своим стоянием во время акафиста православные выражают уважение адресату хвалебных песнопений. Чтение акафиста может совершать как священнослужитель, так и каждый верующий. Его можно читать не только соборно (совместно) в православном храме, но и в домашних условиях.

Акафист Спиридону Тримифунтскому

Кондак 1

Препросла́вленный от Го́с­по­да свя­ти́­те­лю и чу­до­тво́р­че Спиридо́не! Ны́­не всечестну́ю па́­мять твою́ пра́зднующе, я́ко мно́­го могу́щему споспе́шествовати нам о просла́вльшем тя Хрис­те́, уми́ль­но во­пи­е́м ти: из­ба́­ви нас от вся́­ких бед и зол, да с благодаре́нием зо­ве́м ти:

Ра́­дуй­ся, Спиридо́не, пре­ди́в­ный чу­до­тво́р­че.

Икос 1

От ю́нос­ти укра­ше́н­ный все́­ми доброде́тельми, жи­ти­е́м сво­и́м А́н­ге­лом подража́вый, ты, свя­ти́­те­лю Спиридо́не, вои́стину по­ка­за́л­ся еси́ друг Хрис­то́в; мы же, зря́ще тя, не­бе́с­на­го че­ло­ве́­ка и зем­на́­го А́н­ге­ла, со благогове́нием уми́ль­но во­пи­е́м ти:

Ра́­дуй­ся, у́ме, созерца́яй та́й­ны Пре­свя­ты́я Тро́ицы; ра́­дуй­ся, обогати́выйся Ду́­ха пресве́тлым осия́нием.

Ра́­дуй­ся, све­ти́ль­ни­че многосве́тлый; ра́­дуй­ся, ум твой без­стра́­сти­ем просвети́вый.

Ра́­дуй­ся, измла́да и́стинную простоту́ и безмо́лвие воз­лю­би́­вый; ра́­дуй­ся, укра­ше́­ние це­ло­му́д­рия.

Ра́­дуй­ся, люб­ве́ неистощи́мая струя́; ра́­дуй­ся, я́ко страннолю́бию Авраа́ма подража́л еси́.

Ра́­дуй­ся, я́ко всем любвеоби́льно вхо́ды до́­ма сво­его́ отверза́л еси́; ра́­дуй­ся, ни́­щих пред­ста́­те­лю.

Ра́­дуй­ся, пред ни́мже благогове́ют лю́­дие; ра́­дуй­ся, я́ко ты еси́ обита́лище Пре­свя­та́­го Ду́­ха.

Ра́­дуй­ся, Спиридо́не, пре­ди́в­ный чу­до­тво́р­че.

Кондак 2

Ви́­дя­ще о́стров Кипр и вся хри­сти­а́н­ския стра­ны́ нетле́нныя мо́­щи твоя́, свя­ти́­те­лю, от ни́х­же ис­те­ка́­ют оби́льная ис­це­ле́­ния, воз­ра́­до­ва­ша­ся; и мы, почита́юще тя я́ко преоби́льнаго ис­то́ч­ни­ка бла­го­да́­ти, низпо́сланнаго свы́­ше нам, во­пи­е́м к Верхо́вному По­да́­те­лю Не­бе́с­ных и зем­ны́х благ: Алли­лу́иа.

Икос 2

Ра́­зум Бо­же́ст­вен­ный имы́й, а́ще сый па́стырь безслове́сных ове́ц, ты произволе́нием Пас­ты­ре­на­ча́ль­ни­ка Хри­ста́ из­бра́н был еси́ в па́стыря ове́ц слове́сных. Ве́рнии же, ра­зу­ме́в­ше тя до́браго па́стыря, неусы́пно о ста́де сво­е́м пеку́щагося, воспева́ху:

Ра́­дуй­ся, архиере́е Бо́­га Вы́ш­ня­го, в хирото́нии восприя́вый оби́ль­но Боже́ственную бла­го­да́ть; ра́­дуй­ся, све­ти́ль­ни­че многосве́тлый, горя́й и светя́й.

Ра́­дуй­ся, ве́р­ный де́­ла­те­лю в вертогра́де Христо́вом; ра́­дуй­ся, па́­сты­рю, на па́жити ве́­ры и бла­го­че́с­тия па́ству свою́ вос­пи­та́­вый.

Ра́­дуй­ся, сия́ньми доб­ро­де́­те­лей тво­и́х мир просвеща́вый; ра́­дуй­ся, Пре­сто́­лу Христо́ву Боже́ственную Же́ртву приноси́вый.

Ра́­дуй­ся, иера́рше, разуме́нием Пра­во­сла́­вия укра­ше́н­ный; ра́­дуй­ся, апо́стольскаго уче́ния ис­по́л­нен­ный, ве́р­ных струя́ми спаси́тельнаго уче́ния напая́яй.

Ра́­дуй­ся, я́ко и му́д­рых озари́л еси́; ра́­дуй­ся, я́ко и про́стых серд­ца́ обнови́л еси́.

Ра́­дуй­ся, сла́­во пра­во­сла́в­ных и Це́рк­ве непоколеби́мое утвер­жде́­ние; ра́­дуй­ся, укра­ше́­ние отце́в, сла́­во и по­хва­ло́ иере́ев благогове́йных.

Ра́­дуй­ся, Спиридо́не, пре­ди́в­ный чу­до­тво́р­че.

Кондак 3

Си́­лою Вы́ш­ня­го, осени́вшею тя, свя­ти́­те­лю Спиридо́не, богому́др ты по­ка­за́л­ся еси́ и, сжа́вши дла́­нию гли́ну, тро́ичность Лиц всем очеви́дно уясни́л еси́; те́м­же лжему́дрии фило́софи, собра́вшиися на Со­бо́­ре, ужасо́шася, ве́рнии же непостижи́маго просла́виша Бо́­га, умудри́вшаго тя во спа­се́­ние, во­пию́­ще Ему́: Алли­лу́иа.

Икос 3

Име́юще тя в помышле́ниих сво­и́х вси отцы́ Собо́ра про́ста, неиску́сна в кни́жнем уче́нии, моли́ша тя, о́т­че Спиридо́не, не препира́тися сло­ве­сы́ с вити́ею, мня́щимся му́дру бы́­ти. Ты же, свя­ти́­те­лю, ре́вностию по Бо́­зе распаля́емый, ве́руя, я́ко про́поведь Хри­сто́­ва не в препре́тельных му́дрости челове́ческия словесе́х, но в яв­ле́­нии ду́­ха и си́­лы, прему́дре того́ обличи́в, вразуми́л и на путь и́с­тин­ный наста́вил еси́. Вси, ви́­дев­ше чу́­до сие́, взыва́ху:

Ра́­дуй­ся, све́­те пра­во­сла́вныя му́дрости; ра́­дуй­ся, я́ко глаго́лемых бы́­ти му́д­рых совопро́сников посрами́л еси́.

Ра́­дуй­ся, ис­то́ч­ни­че, бла­го­да́­тию оби́льный; ра́­дуй­ся, не­по­ко­ле­би́­мый сто́л­пе, тве́рдо содержа́щий су́­щих в ве́­ре.

Ра́­дуй­ся, омрача́яй всепа́губную е́ресь; ра́­дуй­ся, чрез него́же попра́но бысть безу́мие.

Ра́­дуй­ся, я́ко персть зем­на́я пропове́да твои́ма рука́ми Свя­ту́ю Тро́ицу; ра́­дуй­ся, я́ко из гли́ны изве́л еси́ огнь и во́­ду во утвер­жде́­ние догма́та Свя­ты́я Тро́ицы.

Ра́­дуй­ся, я́ко про­све­ти́л еси́ лю́­ди сла́­ви­ти Сло́­во, вои́стину Единосу́щное Пребезнача́льному Отцу́; ра́­дуй­ся, я́ко зми́еву гла­ву́ па́губныя а́риевы е́реси порази́л еси́.

Ра́­дуй­ся, я́ко то­бо́ю поже́рта бысть зло́ба; ра́­дуй­ся, неве́рнаго мудреца́ совопро́сника к и́стинней ве́­ре обрати́вый.

Ра́­дуй­ся, Спиридо́не, пре­ди́в­ный чу­до­тво́р­че.

Кондак 4

Жизнь проводя́ в убо́жестве и нищете́, ни́щим и бе́дным был еси́ пита́тель и помо́щник и, люб­ве́ ра́­ди к ни́щим, зми́я в зла́то преложи́л еси́ и дал еси́ о́ное тре́бующему твоея́ по́­мо­щи. Ди­вя́­ще­ся о чудеси́ сем, бла­го­да́р­ствен­но во­пи­е́м к Бо́­гу: Алли­лу́иа.

Икос 4

Слы́шано бысть всем и всю́ду, я́ко святи́тель Спиридо́н вои́стину есть жи­ли́­ще Свя­ты́я Тро́ицы: все­ли́­ся бо в нем Бог Оте́ц, Бог Сло́­во и Бог Дух Свя­ты́й. Се­го́ ра́­ди ты сло­ве­сы́ и дея́ньми про­по­ве́­дал еси́ всем христиа́ном воплоще́ннаго и́с­тин­на­го Бо́­га, во­пию́­щим:

Ра́­дуй­ся, сло­ве́с Бо́­жи­их таи́н­ни­че; ра́­дуй­ся, до­мо­строи́­тель­ство Бо́­жие о спа­се́­нии ми́­ра уясни́вый.

Ра́­дуй­ся, я́ко научи́л еси́ не испы́товати е́же есть пре­вы́­ше ра́­зу­ма и му́дрости челове́ческия; ра́­дуй­ся, непостижи́мую де́йствующую в те­бе́ си́­лу Бо́­жию яви́­вый.

Ра́­дуй­ся, я́ко уста́ми тво­и́ми провеща́ Сам Бог; ра́­дуй­ся, я́ко вси послу́шаху те­бе́ в сла́­дость.

Ра́­дуй­ся, мглу идолослуже́ния раз­гна́­вый; ра́­дуй­ся, я́ко мно́гих к и́стинней ве́­ре приве́л еси́.

Ра́­дуй­ся, я́ко главы́ не­ви́­ди­мых зми́ев порази́л еси́; ра́­дуй­ся, я́ко то­бо́ю прославля́ется ве́­ра христиа́нская.

Ра́­дуй­ся, я́ко све́т­ло озаря́еши всех ублажа́ющих тя; ра́­дуй­ся, по­бо́р­ни­че хри­сти­а́н­ския ве́­ры и Пра­во­сла́­вия.

Ра́­дуй­ся, Спиридо́не, пре­ди́в­ный чу­до­тво́р­че.

Кондак 5

Бо­же́ст­вен­на­го Ду́­ха пре­ис­по́л­нен был еси́, свя­ти́­те­лю Спиридо́не, ра́­ди доброде́тельнаго жи­тия́ тво­его́; зане́ кро́ток, ми́лостив, чист се́рд­цем, терпели́в, непамятозло́бив, страннолю́бец был еси́: се­го́ ра́­ди Тво­ре́ц и в чудесе́х пресла́вна по­ка­за́ тя. Мы же, прославля́я Бо́­га, просла́вльшаго тя, во­пи­е́м Ему́: Алли­лу́иа.

Икос 5

Равноа́нгельна Спиридо́на зрим, вели́каго чудотво́рца. Не́­ког­да страна́ от бездо́ждия и за́сухи вельми́ по­стра­да́: бысть глад и я́зва, и мно́гое мно́­жест­во лю­де́й умро́ша, мо­ли́т­ва­ми же святи́теля сни́­де с не­бе­се́ на зе́м­лю дождь; лю́­дие же, из­ба́вль­ше­ся от бе́дствия, бла­го­да́р­ствен­но взыва́ху:

Ра́­дуй­ся, ве­ли́­кому проро́ку Илии́ уподо́бивыйся; ра́­дуй­ся, я́ко дождь, отъе́млющий глад и не­ду́­ги, бла­го­вре­́мен­не низве́л еси́.

Ра́­дуй­ся, па́­ки мо­ли́т­ва­ми свои́ми не́­бо заключи́вый; ра́­дуй­ся, я́ко немилосе́рдаго купца́ лише́нием име́ния наказа́л еси́.

Ра́­дуй­ся, я́ко тре́­бую­щим пи́щу оби́ль­но дарова́л еси́; ра́­дуй­ся, я́ко любоблагоутро́бие Бо́­га к лю́­дем подвиза́еши.

Ра́­дуй­ся, взе́мляй не́­мо­щи немощны́х; ра́­дуй­ся, богоблагода́тный че­ло­ве́­ком по­мо́щ­ни­че.

Ра́­дуй­ся, боля́щим здра́­вие по­да­ва́­яй; ра́­дуй­ся, его́­же тре­пе́­щут де́­мо­ни.

Ра́­дуй­ся, безчи́сленных чу­де́с ис­то́ч­ни­че.

Ра́­дуй­ся, Спиридо́не, пре­ди́в­ный чу­до­тво́р­че.

Кондак 6

Заве́са ветхозаве́тной ски́нии закрыва́ше во Свя­та́я Свя­ты́х ковче́г, ма́нну и скрижа́ли. И храм твой, свя­ти́­те­лю Спиридо́не, име́ет ра́ку твою́, я́ко ковче́г, свя­ты́я мо́­щи твоя́, я́ко ма́нну, се́рд­це твое́, я́ко скрижа́ли Бо­же́ст­вен­ныя бла­го­да́­ти, на ни́х­же зрим начерта́нную песнь: Алли­лу́иа.

Икос 6

Наро́д Ки́пра не́­ког­да за умноже́ние беззако́ний наказа́ Гос­по́дь безпло́дием зем­ли́, ег­да́ же при­и́де к свя­то́­му Спиридо́ну зна́емый земледе́лец, прося́ по́­мо­щи, даде́ ему́ свя­ты́й зла́то; мину́вшу же бе́дствию, земледе́лец о́ный возврати́ па́­ки зла́то. И — о чудесе́! — зла́то змий бысть. Про­слав­ля́ю­ще Бо́­га, ди́в­на­го во свя­ты́х Сво­и́х, во­пи­е́м:

Ра́­дуй­ся, я́ко Моисе́ю, чу­де́с­но преложи́вшему жезл в зми́я, подража́л еси́; ра́­дуй­ся, человеколюби́вый па́­сты­рю, избавля́яй от бед сло­ве́с­ныя о́в­цы ста́да сво­его́.

Ра́­дуй­ся, оби́ль­но всех все́­ми бла́гами обогаща́яй; ра́­дуй­ся, я́ко Илия́, бе́дных пита́вый.

Ра́­дуй­ся, немилосе́рдых к милосе́рдию обраща́яй; ра́­дуй­ся, достоподража́емый приме́р люб­ве́ для че­ло­ве́­ков, в ми́­ре живу́щих.

Ра́­дуй­ся, ве́р­ных и не­ве́р­ных в бе­да́х уте­ше́­ние; ра́­дуй­ся, дре́­во сенноли́ственное, град и стра­ну́ осеня́ющее.

Ра́­дуй­ся, сла́­во и по­хва­ло́ керки́рян; ра́­дуй­ся, над вла́гою и су́шею, зно́ем и хла́дом бла­го­да́­тию Бо́­жиею влады́чествуяй.

Ра́­дуй­ся, уста́вы зем­ли́ мо­ли́т­вою пременя́яй; ра́­дуй­ся, бу́дущая, я́ко нас­тоя́­щая, прови́девый.

Ра́­дуй­ся, Спиридо́не, пре­ди́в­ный чу­до­тво́р­че.

Кондак 7

Хода́тай пред Го́с­по­дем за всех яви́л­ся еси́, свя­ти́­те­лю Спиридо́не: се­го́ ра́­ди и мы при­бе­га́­ем под кров твой, и́щуще спа­се́­ния, вси бо по­мо́щ­ни­ка те­бе́ и́ма­мы во всех ну́ж­дах, во вре́­мя гла́­да, смер­то­но́с­ныя я́з­вы и во вся годи́ны бед и ис­ку­ше́­ний. Се­го́ ра́­ди бла­го­да́р­ствен­но во­пи­е́м Бо́­гу: Алли­лу́иа.

Икос 7

Но́вое чу́­до ви́­дим и боголе́пное: ег­да́ ты, о́т­че, ше́ствовал из­ба́­ви­ти непови́нно осужде́ннаго на смерть, бу́рный пото́к прегради́ путь те­бе́; ты же и́ме­нем Всемогу́щаго Бо́­га повеле́л ему́ ста́ти и преше́л еси́ со спу́тники чрез ре́­ку, я́ко по су́ху. Сла́­ва о сем чудеси́ распространи́ся всю́ду, и вси просла́виша Бо́­га, во­пию́­ще к те­бе́:

Ра́­дуй­ся, я́ко иногда́ Иису́с Нави́н чрез Иорда́н ре́­ку по су́ху преше́дый; ра́­дуй­ся, ре́чная устремле́ния гла́сом сво­и́м укроти́вый.

Ра́­дуй­ся, я́ко тру́дный путь предприя́л еси́, дви́жимый милосе́рдием; ра́­дуй­ся, я́ко клевету́ разруши́л еси́ и непови́ннаго от уз темни́цы и напра́сныя сме́р­ти изба́вил еси́.

Ра́­дуй­ся, жи́з­ни по Бо́­зе бла­ги́й поспе́шниче; ра́­дуй­ся, непови́нно угнете́нных защи́тителю.

Ра́­дуй­ся, уста́вов ес­тест­ва́ во́днаго премени́телю; ра́­дуй­ся, я́ко судию́ вразуми́л еси́ и от уби́йства спасл еси́.

Ра́­дуй­ся, и́с­тин­ное ис­прав­ле́­ние душ; ра́­дуй­ся, ди́в­ная си́­ло, пото́ки удержава́ющая.

Ра́­дуй­ся, услажда́ющий серд­ца́ че­ло­ве́­ков, к те­бе́ при­те­ка́ю­щих; ра́­дуй­ся, человеколю́бию Авраа́ма под­ра­жа́­те­лю.

Ра́­дуй­ся, Спиридо́не, пре­ди́в­ный чу­до­тво́р­че.

Кондак 8

Стра́нник и пришле́ц был еси́ на зем­ли́, я́ко­же и про́чии челове́цы. Оба́­че из чре́­ва ма́­те­ре Всеве́дущий вели́каго уго́дника и чудотво́рца по­ка­за́ тя, свя­ти́­те­лю Спиридо́не: бе́сы бо изгоня́еши, вся́­кую бо­ле́знь и я́зву исцеля́еши, помышле́ния лю­де́й зри́ши, те́м­же и ди́вен во свя­ты́х по­ка­за́л­ся еси́. Мы же, возсыла́юще мо­ли́т­ву ко Благода́телю всех Бо́­гу, во­пи­е́м Ему́: Алли­лу́иа.

Икос 8

Весь мир у́жасом мно́гим содрогну́ся, ег­да́ услы́ша, я́ко смерть, по гла́су тво­ему́, возвраща́ет из гробо́в мертвецы́ своя́, и возо­пи́:

Ра́­дуй­ся, уме́ршую дщерь свою́, да яви́т вруче́нное ей со­кро́­ви­ще, к жи́з­ни воззва́вый; ра́­дуй­ся, ско́рбную вдо­ви́­цу, на сохране́ние зла́то вда́вшую, уте́шивый.

Ра́­дуй­ся, уме́р­шее от­ро­ча́ из ме́рт­вых воскреси́вый; ра́­дуй­ся, я́ко ма́­терь его́, внеза́пно от ра́­дос­ти уме́ршую, оживи́вый.

Ра́­дуй­ся, я́ко упо­до́­бил­ся еси́ Илии́, мо­ли́т­ва­ми сы́­ну саре́птския жены́ жизнь возврати́вшему; ра́­дуй­ся, я́ко и Елисе́ю, возбуди́вшему от сме́р­ти от­ро­ча́, подража́л еси́.

Ра́­дуй­ся, па́­сты­рю, преи́скренне лю́бящий че­ло­ве́­ки; ра́­дуй­ся, жене́ блудни́це, сле­за́­ми но́зе твои́ омы́вшей, гре­хи́ и́ме­нем Бо́­га отпусти́вый.

Ра́­дуй­ся, свя­ту́ю ре́в­ность верхо́внаго апо́стола стяжа́вый; ра́­дуй­ся, я́ко нераска́янная гре́шница, по глаго́лу тво­ему́, в тя́жких бо­ле́з­нех у́мре.

Ра́­дуй­ся, зем­ли́ пло­до­но́­сие мо­ли́т­ва­ми тво­и́ми испроси́вый; ра́­дуй­ся, не­пре­ло́ж­ное воскресе́ния че­ло­ве́­ков увере́ние.

Ра́­дуй­ся, Спиридо́не, пре­ди́в­ный чу­до­тво́р­че.

Кондак 9

Ду́­ха Бо­же́ст­вен­на­го осия́ньми озаре́н был еси́, свя­ти́­те­лю Спиридо́не, име́л бо еси́ ду́­ха пре­му́д­ро­сти, я́ко му́дрыми сло­ве­сы́ безу́мных обуи́л еси́ и посреде́ отце́в ве́­ру утверди́л еси́; ду́­ха ра́­зу­ма, я́ко умы́ омраче́нныя озари́л еси́; ду́­ха стра́ха Бо́­жия, я́ко вы́­ну де́лании богоуго́дными ду́­шу очи́с­тил еси́. Те́м­же, пред­ста́в Пре­сто́­лу Вы́ш­ня­го, с со́нмом А́н­ге­лов вос­пе­ва́­еши Ему́: Алли­лу́иа.

Икос 9

Жезл па́стыря слове́сных ове́ц от Пас­ты­ре­на­ча́ль­ни­ка Го́с­по­да Иису́­са при­е́мый, свя­ты́й Спиридо́н не премени́ жи­тия́ сво­его́: нестяжа́телен, кро́ток, люб­ве́ ра́­ди вся терпя́й, не постыде́ся пещи́ся и о ста́де безслове́сных ове́ц. Вся сия́ возбужда́ют нас сла́­ви­ти Бо́­га и взыва́ти те­бе́:

Ра́­дуй­ся, сла́­ву ми́­ра се­го́ я́ко су́етную пре­зре́­вый; ра́­дуй­ся, мзду мно́гу на Небесе́х стяжа́вый.

Ра́­дуй­ся, кра́с­ная ми́­ра се­го́ в уме́ты вмени́вый; ра́­дуй­ся, со­су́­де Не­бе́с­ных благ.

Ра́­дуй­ся, святе́йшая па́жите киприо́тов; ра́­дуй­ся, я́ко те­бе́ ра́­ди Бог хи́щников ове́ц тво­и́х неви́димыми у́зами связа́.

Ра́­дуй­ся, та́тем оте́­чес­кое вразумле́ние препода́вый; ра́­дуй­ся, по милосе́рдию тво­ему́ за проведе́нную без сна нощь овна́ им да­ро­ва́­вый.

Ра́­дуй­ся, непослуша́нием ко́злища, я́ко бы ра́­зум иму́щаго, купца́, утаи́вшаго це́ну его́, обличи́вый; ра́­дуй­ся, утаи́вшаго сре́бренники твоя́ к по­кая­нию приведы́й.

Ра́­дуй­ся, я́ко стра́с­ти корыстолю́бия увеща́нием сво­и́м ис­це­ли́л еси́ его́.

Ра́­дуй­ся, Спиридо́не, пре­ди́в­ный чу­до­тво́р­че.

Кондак 10

Спаса́яй ду́­ши па́ствы, Бо́­гом те­бе́ вве́ренныя, ты, свя­ти́­те­лю Спиридо́не, произволе́нием Бо́­жи­им, зван был еси́ яви́­ти сла́­ву твою́, па́­че же сла́­ву И́с­тин­на­го Бо́­га, и в ины́я стра­ны́, да всю́ду сла́вят И́мя Бо́­жие, во­пию́­ще: Алли­лу́иа.

Икос 10

Ско́­рый помо́щник и засту́пник во вся́­ких ну́ж­дах и ско́р­бех, свя­ты́й Спиридо́н, по повеле́нию ца­ре́­ву, я́ко­же и про́чии па́стыри, при­и́де во град Антиохи́ю, иде́­же бе одержи́мый боле́знию царь Константи́н; святи́тель главы́ его́ косну́ся и со­тво­ри́ здра́ва. Се­му́ чудеси́ ди­вя́­ще­ся, во­пи­е́м ти:

Ра́­дуй­ся, его́­же в со́нном виде́нии А́н­гел, я́ко це­ли́­те­ля, яви́ ца­рю́; ра́­дуй­ся, Бо­же́ст­вен­ныя ра́­ди люб­ве́ тру́дный путь в ста́­рос­ти восприя́вый.

Ра́­дуй­ся, ца­ре́­ву рабу́, уда́рившему тя в лани́ту, по за́поведи Спа­си́­те­ля, другу́ю подста́вивый; ра́­дуй­ся, сто́л­пе сми­ре́­ния.

Ра́­дуй­ся, мо­ли́т­ва­ми свои́ми сле́з­но прося́щему ца­рю́ здра́­вие да­ро­ва́­вый; ра́­дуй­ся, я́ко уничиже́нием сво­и́м раба́ вразуми́л еси́ и неми́лостивый нрав его́ премени́л еси́.

Ра́­дуй­ся, я́ко благоче́стию и милосе́рдию ца­ря́ научи́л еси́; ра́­дуй­ся, я́ко, ненави́дяй зем­на́я со­кро́­ви­ща, зла́то ца­ря́ отве́ргл еси́.

Ра́­дуй­ся, я́ко ученика́ сво­его́ Трифи́ллиа от пристра́стия к земны́м бла́гам отврати́л еси́ и сосу́дом бла­го­да́­ти Бо́­жия соде́лал еси́; ра́­дуй­ся, я́ко прише́дшу те­бе́ в Александри́ю, и́до­ли па­до́­ша.

Ра́­дуй­ся, ему́­же и бе́си повину́ются; ра́­дуй­ся, я́ко от идолослуже́ния мно́гих отврати́л еси́.

Ра́­дуй­ся, Спиридо́не, пре­ди́в­ный чу­до­тво́р­че.

Кондак 11

Пе́­ние а́н­гель­ское бысть, ег­да́ во хра́­ме приноси́л еси́, свя­ти́­те­лю Спиридо́не, вече́рния мо­ли́т­вы Твоя́, и не бе́ша сослужа́щии те­бе́. Жи́телие же гра́­да, ди́в­ное пе́­ние слы́­шав­ше, внидо́ша в храм и, никого́ же ви́­дев­ше, с Го́рними си́лами воспева́ху: Алли­лу́иа.

Икос 11

Светоза́рное со́лн­це ми́рови, собесе́дник А́н­ге­лов был еси́ на зем­ли́, свя­ти́­те­лю Спиридо́не; преда́в же дух твой в ру́­це Бо́жии, пре­се­ли́л­ся еси́ в Го́рняя се­ле́­ния, моля́ся за мир пред Пре­сто́­лом Влады́ки. Мы же, живу́щии на зем­ли́, во­пи­е́м ти:

Ра́­дуй­ся, я́ко те­бе́, еще́ жи́ву су́щу, сослужа́ху А́нгели; ра́­дуй­ся, псалмопе́ние Арха́нгелов слы́шавый.

Ра́­дуй­ся, ви́димый о́б­ра­зе на́­ше­го преображе́ния; ра́­дуй­ся; я́ко недоста́вшу еле́ю в хра́­ме Бог те­бе́ ра́­ди с избы́тком лампа́ды напо́лни тем.

Ра́­дуй­ся, лампа́до Бо­же́ст­вен­на­го сия́ния; ра́­дуй­ся, со­су́­де бла­го­да́­ти Бо­жией, оби́ль­но, подо́бне еле́ю, наполня́ющей ду́­шу твою́.

Ра́­дуй­ся, неизсяка́емый ис­то́ч­ни­че, при́с­но источа́ющий всем то́­ки бла­го­да́­ти; ра́­дуй­ся, о не́м­же изумля́ются А́нгели.

Ра́­дуй­ся, преслуша́ние диа́кона в хра́­ме наказа́вый; ра́­дуй­ся, тщесла́вившагося сво­и́м гла́сом, и гла́­са и язы́ка лиши́вый.

Ра́­дуй­ся, я́ко, во вре́­мя зно́я, вне­за́­пу роса́, снизше́дшая Свы́­ше, свя­ще́н­ную твою́ гла­ву́ прохлади́; ра́­дуй­ся, в зна́мении сем бли́зость преставле́ния сво­его́ прови́девый.

Ра́­дуй­ся, Спиридо́не, пре­ди́в­ный чу­до­тво́р­че.

Кондак 12

По­кро́в и при­бе́­жи­ще бы́вый всем к те­бе́ при­те­ка́ю­щим ве́р­ным еще́ в жи­тии́ тво­е́м, ты, свя­ти́­те­лю, не оста́вил еси́ нас си́­рых и по тво­е́м успе́нии; Бог, побежда́ющий ес­тест­ва́ чин, со­хра­ни́ святы́е мо́­щи твоя́ нетле́нными во укреп­ле́­ние пра­во­сла́вныя ве́­ры и бла­го­че́с­тия, в зна́­ме­ние без­сме́р­тия, Его́­же про­слав­ля́ю­ще, во­пи­е́м: Алли­лу́иа.

Икос 12

Вос­пе­ва́­ем тя, свя­ти́­те­лю Бо́­жий, я́ко удиви́л еси́ мир чу­де­сы́, истека́ющими от свя­ты́х мо­ще́й тво­и́х. Вси бо с ве́­рою приходя́щии и лобыза́ющии их получа́ют вся бла­го­по­треб­ная проси́мая. И мы, да́вшаго те­бе́ кре́­пость, венча́вшаго тя вен­це́м не­тле́­ния и де́йствующаго то­бо́ю Бо́­га про­слав­ля́ю­ще, во­пи­е́м ти:

Ра́­дуй­ся, во вре́­мя гла́­да корабе́льником яви́­вый­ся и пи́щу доста́вити повеле́вый; ра́­дуй­ся, сле­пы́м, с ве́­рою прите́кшим к свя­ты́м моще́м тво­и́м, зре́­ние да­ро­ва́­вый.

Ра́­дуй­ся, от не­ис­це́ль­ныя бо­ле́з­ни о́трока исцели́вый; ра́­дуй­ся, бе́са из жены́ изгна́вый и здра́ву ю сотвори́вый.

Ра́­дуй­ся, воз­бра́н­ный вое­во́­до Керки́ры; ра́­дуй­ся, я́ко по́лчища злочести́вых ага́­рян изгна́л еси́ и корабли́ их в пучи́не потопи́л еси́.

Ра́­дуй­ся, его́­же ви́деша окруже́ннаго со́нмом А́н­ге­лов, в десни́це меч держа́вша и в тре́пет вра­го́в приве́дша; ра́­дуй­ся, созда́ти се­бе́ храм, во е́же соверша́ти в нем литурги́ю на пре́сном хле́­бе, воево́де возбрани́вый.

Ра́­дуй­ся, воево́ду лати́нскаго лю́тою сме́р­тию порази́вый; ра́­дуй­ся, мо́лниею изо­бра­же́­ние его́ в до́­ме в Вене́ции соже́гший.

Ра́­дуй­ся, отсту́пльства и лжемудрова́ния За́пада посрами́вый; ра́­дуй­ся, еди́ную пра­во­сла́в­ную ве́­ру бы́­ти и́стинную и спаси́тельную для че­ло­ве́­ков утверди́вый.

Ра́­дуй­ся, Спиридо́не, пре­ди́в­ный чу­до­тво́р­че.

Кондак 13

О пре­чу́д­ный свя­ти́­те­лю Хрис­то́в, о́т­че Спиридо́не! Ны́нешнее на́­ше мо­ле́­ние при­е́м, из­ба́­ви нас от всех бед и на­па́с­тей, укре­пи́ на вра­ги́ стра­ну́ на́­шу, да́­руй нам ос­тав­ле́­ние пре­гре­ше́­ний и из­ми́ от ве́ч­ныя сме́р­ти всех во­пию́­щих о те­бе́ к Бо́­гу: Алли­лу́иа.

Этот кондак чи­та­ет­ся трижды, за­тем икос 1-й «От ю́нос­ти укра­ше́н­ный…» и кондак 1-й «Препросла́вленный от Го́с­по­да…».

Первая мо­лит­ва святителю Спиридону Тримифунтскому

О, ве­ли́­кий и пре­чу́д­ный свя­ти́­те­лю Хрис­то́в и чу­до­тво́р­че Спиридо́не, Керки́рская по­хва­ло́, всея́ вселе́нныя све­ти́ль­ни­че пре­све́т­лый, те́п­лый к Бо́­гу мо­ли́т­вен­ни­че и всем к те­бе́ при­бе­га́ю­щим и с ве́­рою мо­ля́­щим­ся скоропредста́тельный зас­ту́п­ни­че!

Ты ве́­ру пра­во­сла́в­ную на Нике́йстем Со­бо́­ре посреде́ отце́в пресла́вно изъясни́л еси́, триеди́нство Свя­ты́я Тро́ицы чуде́сною си́­лою показа́л еси́ и еретико́в до кон­ца́ посрами́л еси́. Услы́­ши нас, гре́ш­ных, свя­ти́­те­лю Хрис­то́в, мо­ля́­щих­ся те­бе́, и си́льным тво­и́м пред­ста́­тель­ством у Го́с­по­да из­ба́­ви нас от вся́­ка­го зла́­го обстоя́ния: от гла́­да, по­то́­па, ог­ня́ и смер­то­но́с­ныя я́з­вы. Ты бо во вре́­мен­ней жи́з­ни свое́й от всех сих бе́дствий избавля́л еси́ лю­де́й тво­и́х: от на­ше́ст­вия ага́­рян и от гла́­да стра­ну́ твою́ сохрани́л еси́, ца­ря́ от неисце́льнаго не­ду́­га изба́вил и мно́­гия гре́ш­ни­ки к по­кая­нию приве́л еси́, ме́рт­вых пресла́вно воскреша́л еси́, за свя́тость же жи­тия́ тво­его́ А́н­ге­лы, неви́димо в це́рк­ви пою́щия и сослужа́щия те­бе́, име́л еси́.

Си́­це у́бо просла́ви те­бе́, ве́рнаго Сво­его́ раба́, Вла­ды́­ка Хрис­то́с, я́ко вся та́йная челове́ческая дея́ния да­ро­ва́ те­бе́ ра­зу­ме́­ти и облича́ти непра́ведно живу́щия. Мно́гим, в ску́дости и недоста́точестве живу́щим, ты усе́рд­но помога́л еси́, лю́­ди убо́гия изоби́льно во вре́­мя гла́­да напита́л еси́ и и́на мно́га зна́­ме­ния си́­лою в те­бе́ живу́щаго Ду́­ха Бо́­жия сотвори́л еси́. Си́­це и нас не оста́­ви, свя­ти́­те­лю Хрис­то́в, помина́й нас, чад сво­и́х, у Пре­сто́­ла Вседержи́теля и умо­ли́ Го́с­по­да, да по­да́ст мно́гих на́­ших гре­хо́в про­ще́­ние, без­бе́дное и ми́­рное жи­тие́ да да́­ру­ет нам, кон­чи́­ны же жи­во­та́ непосты́дныя и ми́рныя, и бла­же́н­ства ве́ч­на­го в бу́дущем ве­це спо­до́­бит нас, да вы́­ну возсыла́ем сла́­ву и благодаре́ние Отцу́ и Сы́­ну и Ду́ху Свя­то́­му, ны́­не и при́с­но и во ве́­ки ве­ко́в. Ами́нь.

Вторая мо­литва святителю Спиридону Тримифунтскому

О, все­бла­же́н­ный свя­ти́­те­лю Спиридо́не, ве­ли́­кий уго́д­ни­че Хрис­то́в и пре­сла́в­ный чу­до­тво́р­че! Пред­сто­я́й на Не­бе­си́ Пре­сто́­лу Бо́­жию с ли́ки А́н­гел, при́­зри ми́лостивым о́ком на пред­стоя́­щия зде лю́­ди и про­ся́­щия си́льныя твоея́ по́­мо­щи.

Умо­ли́ благоутро́бие Человеколю́бца Бо́­га, да не осу́дит нас по беззако́ниим на́­шим, но да сотвори́т с на́­ми по ми́­лос­ти Свое́й. Ис­про­си́ нам у Хри­ста́ и Бо́­га на́­ше­го ми́­рное и безмяте́жное жи­тие́, здра́­вие душе́вное и теле́сное, зем­ли́ благопло́дие и во всем вся́­кое изо­би́­лие и благоде́нствие, и да не во зло обрати́м бла­га́я, да́руемая нам от ще́драго Бо́­га, но во сла́­ву Его́ и в прославле́ние тво­его́ за­ступ­ле́­ния! Из­ба́­ви всех ве́­рою не­сум­не́н­ною к Бо́­гу приходя́щих от вся́­ких бед ду­ше́в­ных и те­ле́с­ных, от всех томле́ний и диа́­воль­ских наве́тов.

Бу́­ди печа́льным уте́­ши­тель, не­ду́­гую­щим врач, в на­па́с­тех помо́щник, наги́м по­кро­ви́­тель, вдови́цам засту́пник, си́­рым защи́тник, мла­де́н­цем пита́тель, ста́рым укрепи́тель, стра́нствующим путево́ждь, пла́вающим ко́рм­чий и ис­хо­да́­тай­ствуй всем, кре́пкия по́­мо­щи твоея́ тре́­бую­щим вся, я́же ко спа­се́­нию, по­ле́з­ная. Я́ко да, тво­и́ми мо­ли́т­ва­ми нас­тав­ля­еми и соблюда́еми, дости́гнем в ве́чный по­ко́й и ку́п­но с то­бо́ю про­сла́­вим Бо́­га, в Тро́­ице Свя­те́й сла́­ви­ма­го, От­ца́ и Сы́­на и Свя­та́­го Ду́­ха, ны́­не и при́с­но и во ве́­ки ве­ко́в. Ами́нь.

Тропарь

Собора перваго показался еси поборник, и чудотворец, богоносе Спиридоне отче наш. Темже мертву ты во гробе возгласив, и змию в злато претворил еси: и внегда пети тебе святыя молитвы, ангелы сослужащыя тебе имел еси священнейший. Слава давшему тебе крепость, слава венчавшему тя, слава действующему тобою всем исцеления.

Кондак

Любовию Христовою уязвився священнейший, ум вперив зарею Духа, детельным видением твоим деяние обрел еси богоприятне, жертвенник божественный быв, прося всем божественнаго сияния.

Величание

Величаем тя, святителю отче Спиридоне, и чтим святую память твою, ты бо молиши за нас Христа Бога нашего.

Структура Акафиста

Все Акафисты имеют одинаковую структуру: 12 икосов и 13 кондаков. Они чередуются между собой. В тексте кондака раскрывается тема отмечаемого праздника. Оканчивается кондак припевом «Аллилуйя». Тема кондака раскрывается в икосе. Он состоит из небольшой вводной части и 12 хайретизмов (приветствий) «Радуйся».

Акафисты, посвященные святым, как правило, начинаются со слов: «Возбранный чудотворче/ воевода/ угодниче Христов». Следом идет имя восхваляемого угодника Божия. После слов «похвальными песньми почтим» следует хайретизм «Радуйся!».

«Акафисты по своей внутренней структуре и чаще всего по языку проще большинства остальных гимнов из числа византийских образцов. Они намного легче воспринимаются на слух. Благодаря понятной и простой структуре при чтении акафиста нет необходимости постоянно держать в памяти библейские сюжеты. Большинство из них написано не на высоком церковнославянском, а на языке, уже разбавленном и русизмами, и русифицированной грамматической структурой» (священник Максим Плякин).

Для чего читается акафист святителю Спиридону?

В 1886 году решением Священного Синода был одобрен текст акафиста святому Спиридону Тримифунтскому. Его автором является Александр Цветков, священник московской Спиридоновской церкви за Никитскими воротами.

В основе текста акафиста святителю Спиридону Тримифунтскому лежит житие святого и богослужебные песнопения, используемые в Православии в его честь. Акафист написан на церковно-славянском языке.

Чтение акафиста обогащает духовную жизнь верующего человека. Напоминание о совершенных святым чудесах вселяет надежду на получение его помощи и сегодня. Читать акафист можно не только как молитву-благодарение, но и в качестве усиленного прошения. Обращаются к святому Спиридону Тримифунтскому для разрешения различных житейских проблем. Известны случаи оказания помощи в решении проблем с жильем, при финансовой нестабильности.

К святому обращаются супруги, долгое время не имеющие детей. Несправедливо обвиняемые просят ходатайства святого в их деле. Однако молитвенное обращение к святому, в том числе и акафист, — не магическая формула, по которой мгновенно и обязательно все совершится. Православное обращение к святому — это разговор с ним, просьба о посредничестве перед Творцом, от Которого и получают верующие помощь в свое время.

«Когда и мы не получаем просимого нами у Бога, то да будет нам известно, это делается потому, что или исполнение нашего прошения вовсе для нас не полезно, или же полезнее отложить его до большей благопотребности, или, наконец, что Бог предвидит и предназначает время более благоприятное для нас, в которое будет совершено наше прошение, чтобы мы между тем с большим упованием умоляли бы Его о милости. Да будет нам известно и то, что всякая молитва наша, произносимая с должной покорностью воле Божией, бывает всегда услышана, и мы получим или просимое нами у Господа, или Он дает нам другое, что для нас лучше. Это весьма укрепляет наше упование на Бога. Все, о чем молясь просим по воле Божией, Он услышит и даст нам» (святитель Иоанн Шанхайский (Максимович), 1896-1966).

Предыдущая запись Молитва Святой Троице — кому и как молиться
Следующая запись Молитва чтобы забыть человека – магия или христианство?